Cookie Consent by Free Privacy Policy Generator
Terug naar overzicht

Multidisciplinair gesprek

Structureel reflecteren en leren in (of rondom) patiëntveiligheid.

De toenemende complexiteit van zorg en de toename van comorbiditeit bij patiënten versterken de noodzaak voor betere communicatie en samenwerking. Dit geldt zowel voor multidisciplinaire samenwerking tussen professionals als voor interactie met de patiënt.

De volgende stap is het bevorderen van een veiligheidscultuur die gericht is op continu leren en verbeteren. Het creëren van ruimte voor het open en oprecht gesprek vormt de basis hiervoor. Vertrouwen in de betrokkenheid en passie van de zorgprofessional is nodig om effectief als team samen te  werken.

Even belangrijk als het gesprek in multidisciplinaire teams en tussen teams onderling, is het gesprek tussen de zorgprofessional en de patiënt. Hierbij staat een gelijkwaardige relatie centraal, waarbij elke partij zijn eigen rol en verantwoordelijkheden heeft.

Op deze pagina:
Kennis
|
Inspiratie
|
Aan de slag

Inspiratie

Praktijkvoorbeelden

Multidisciplinair gesprek tussen zorgprofessionals

Kwaliteitsbesprekingen, verbeterbord-dialogen, waarde-dialogen of procesbesprekingen over de samenwerking.

Multidisciplinair gesprek met de patiënt

Patiëntbetrokkenheid in de zorg of verbeterinitiatieven met de patiënt als lid van het zorgteam.

Presentaties & verslagen

Aan de slag

Wil je het multidisciplinaire gesprek ook toepassen of verder verankeren binnen jouw zorginstelling? Hier vind je informatie over hoe je kunt beginnen met het organiseren van een multidisciplinair gesprek.

In een korte video laten drie ziekenhuizen zien hoe zij het multidisciplinair gesprek in de praktijk brengen. Het is eenvoudig en toegankelijk, zodat je er zelf direct mee kan starten.

Leer- en verbeternetwerk multidisciplinair gesprek

Meer info over leer-en verbeternetwerken.

Randvoorwaarden

Een psychologisch veilige cultuur is een belangrijke basisvoorwaarde voor het multidisciplinair gesprek. Leidinggevenden kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Onder andere door zichzelf kwetsbaar op te stellen, tijd te faciliteren voor deze momenten en collega's uit te nodigen tot ‘speak up’. Collega’s belonen als er iets gezegd wordt, is hier ook een onderdeel.

Randvoorwaarden:

  • Draagvlak van het middenmanagement (afdelingshoofden, managers e.d.)
  • ‘PDCA-cyclus’: leg acties die voortkomen uit een gesprek vast in een PDCA-cyclus.
    • Zorg voor een gedegen voorbereiding & follow-up én nazorg bij bijv. een teamtraining.
    • Heb niet alleen aandacht voor ‘het praten’ zelf, maar ook voor de opvolging van verbetermaatregelen.
    • Zorg dat het concreet tot verbeteringen leidt. Begin heel klein, een verbetering hoeft niet altijd wereldschokkend te zijn.
  • Iedereen doet mee! Zoek naar integratie in de dagelijkse patiëntenzorg, zoals een overdracht, zodat het ‘standaard’ in je werk zit.
    • Begin met mensen die het wel willen, zoek daarna aandacht voor de laatste personen die minder intrinsiek gemotiveerd zijn.  
    • Integreren in een bestaande structuur, zoals een overdracht. Een reflectie op hoe de dag verliep, gaat om wat kunnen we leren van vandaag, wat ging er goed en wat kon er beter?
  • Inzichten vanuit het kennisdocument het multidisciplinair gesprek.

Inzet methodes van het multidisciplinair gesprek

Het is belangrijk dat voor iedereen duidelijk is waarom het MDG wordt gevoerd of wordt ingezet bij een bestaand overleg en wat te bespreken.

Structureel:

  • Dagstart, weekevaluatie, kwaliteitsbespreking.
  • Spiegelgesprekken voor input patiënten.

Informeel/werkvormen:

  • Informele ‘soep-sessie’. Iedereen kan laagdrempelig deelnemen, ook een deel van de sessie.
  • Workshop à la Safety-II/MDG, spelvorm, kampvuursessie.
  • Stellingen over kwaliteit, over de streep.

Doelen van het multidisciplinair gesprek

Het multidisciplinair gesprek (MDG) draagt bij aan patiëntveiligheid en kwaliteit van zorg door structureel te reflecteren op de zorg en te leren van de dagelijkse praktijk. Dit gesprek kan verschillende doelen dienen en wordt multidisciplinair gehouden, bij voorkeur met de patiënt. Mogelijke doelen:

  • Middel om kwaliteit bespreekbaar te maken en nieuwe inzichten te delen zoals patiëntparticipatie & Safety II.
  • Werken aan kwaliteit wordt het nieuwe ‘normaal’. Het wordt onderdeel van je werk en iets van iedereen.
  • Kwaliteitsverbetering wordt onderdeel van het werk.
  • Vergroten werkplezier door:
    • meer betrokkenheid op alle niveaus in de organisatie.
    • stroomlijnen van processen.
  • Behoud van personeel.
  • Zeggenschap vergroten.

Werkdocument 'concrete verbeterstap'

Invulbaar werkdocument om met je team je verbeterstap concreet te maken.

Stappenplan 'Aan de slag met het multidisciplinair gesprek'

Het stappenplan helpt te starten met de inzet van het multidisciplinair gesprek. Het geeft richting en oplossingen voor je bezwaren en bedenk: ‘Het hoeft allemaal niet direct perfect; al doende leert men.’

Safety-II-reflectiekaarten als praktisch hulpmiddel voor multidisciplinair leren

Samen met de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ) en MediRisk heeft het Nivel een praktische set reflectiekaarten met handleiding ontwikkeld, waarmee je als zorginstelling concreet aan de slag kunt met Safety-II. Zorgverleners en andere medewerkers kunnen via gerichte stellingen die op de kaartjes staan reflecteren op hun dagelijkse werk en hiermee inzicht krijgen in het aanpassingsvermogen, ofwel de veerkracht, van hun organisatie van de zorg. De Safety-II-kaartenset is zelf te printen of gratis te bestellen via het Nivel.