Veel zorgorganisaties vinden patiëntparticipatie belangrijk, maar vinden het niet altijd eenvoudig om hier handen en voeten aan te geven en dit in de hele organisatie levend te maken en houden. Door de beschreven aanpak hebben de vele initiatieven op gebied van patiëntparticipatie in ZGT meer bekendheid gekregen binnen de organisatie. De menukaart geeft inzicht in welke mogelijkheden er zijn en biedt een structuur waardoor duidelijk wordt welke tool je in welke fase van een behandeltraject kunt inzetten. Zo wordt beter aangesloten bij behoeften van patiënten. De (potentiële) spin-off hiervan is groot (zie Goede voorbeelden van patiëntparticipatie initiatieven).
Netwerk Gastvrijheid
In 2015 is ZGT gestart met het opbouwen van een netwerk Gastvrijheid van ruim 40 gastvrijheidscoaches en ongeveer 100 ambassadeurs. Hierdoor kunnen alle afdelingen van het ziekenhuis een professional raadplegen die zich met gastvrijheid bezighoudt. Dit zijn zorgprofessionals, zoals verpleegkundigen, (medisch) secretaresses, fysiotherapeuten, beleidsmedewerkers, receptionisten, etc., die (extra) taken hebben op gebied van gastvrijheid. De menukaart is één van de vele tools die zij gebruiken om gastvrijheid en patiëntparticipatie dagelijks vorm te geven op de afdeling. Inmiddels hebben zij het hele ziekenhuis ‘besmet met het gastvrijheidsvirus’.