In het kort
Het Groene Hart Ziekenhuis ging met AskMe aan de slag omdat e-learning aan zorgprofessionals niet altijd aansloot. Het is fijn om theorie te hebben en dit met regelmaat te herhalen, maar je mist dan de leer- en taakondersteuning op de werkvloer. AskMe is een oplossing die helemaal vraaggestuurd en bottom up wordt gebruikt. Het biedt zorgprofessionals digitale informatie die ze kunnen gebruiken naar behoefte. De leeroplossing is ontwikkeld in co-creatie door Noordhof Professional met acht ziekenhuizen. Het Groene Hart Ziekenhuis zet AskMe in op twee manieren:
- Reflectie en continue verbeteren
Bij het ontwikkelen van AskMe werd gebruik gemaakt van bestaande protocollen en werkinstructies. Experts gingen aan de slag met AskMe maar daarnaast ook in gesprek met collega’s over het onderwerp. Fouten of onjuistheden in bestaande protocollen werden bij de ontwikkeling van AskMe zichtbaar. Zo kon beleid meteen worden geactualiseerd en werd het meer onderwerp van gesprek.
- Multidisciplinair gebruik over de muren heen
In het begin werd AskMe vooral ingezet voor zorgprofessionals. Gaandeweg zagen zij dat AskMe ook heel geschikt is voor patiënten en familie. Zij krijgen vaak uitleg bij ontslag en folders mee, maar weten thuis niet meer precies wat ze moeten doen. Door AskMe is er meer instructie door middel van afbeeldingen en filmpjes die digitaal beschikbaar zijn en op afstand worden geactualiseerd.
Daarnaast wordt AskMe ook gebruikt door zorginstellingen in de regio, een thuiszorgorganisatie en een verpleeghuis. Op deze manier wordt de ketenzorg optimaal ondersteund.
Borging initiatief
Het uitgangspunt is vertrouwen. Qua didactiek kijkt de afdeling Opleidingen mee. Voor de volledigheid en actualiteit van de inhoud zijn de experts zelf verantwoordelijk. Er is en hoge mate van eigenaarschap: iedereen weet op de afdeling wie welk object heeft gemaakt en spreekt elkaar daar ook op aan. Vanuit kwaliteit is geen centrale controle nodig.