In het kort
‘Teruggaan naar het waarom. We doen het voor en met de patiënt. Vanuit die gedachte werken we aan patiëntenparticipatie. Niet omdat iedereen het doet, maar omdat we dat zo voelen en willen.’
Binnen het thema Patiëntenparticipatie zijn er verschillende instrumenten ontwikkeld en mogelijkheden beschikbaar om patiënten te betrekken bij het verbeteren van de zorg. Een aantal goede voorbeelden worden nader toegelicht.
Patiënt-ervaringsmetingen
Een afdeling of vakgroep die op zoek is naar specifieke ideeën, ervaringen, wensen of behoeften van patiënten ter verbetering van de zorg, klopt aan bij de afdeling Kwaliteit & Veiligheid. Om patiëntervaringen te kunnen meten, maken zij onder andere gebruik van diverse (digitale) tools, zoals spiegelgesprekken, interviews, patiëntenpanel, en vragenlijsten. Voor de vragenlijsten gebruiken zij het systeem van Zenya. Dit systeem biedt ruime mogelijkheden voor uitgebreide, doelgroep- en/of zorgspecifieke vragenlijsten.
Kwaliteit & Veiligheid ondersteunt in het opzetten van een vragenlijst, maar ook in het analyseren van de onderzoeksresultaten en vertalen naar verbetermaatregelen en -doelen.
Co-creatie
Kwaliteitsverbetering kan een aanleiding zijn voor een afdeling om onderzoek op te starten, maar ook co-creatie, bijvoorbeeld bij de ontwikkeling van een zorgpad, kan een reden zijn om een patiënt te betrekken. De ervaring leert dat dit een positief effect heeft bij de implementatie.
In het programma Patiëntenparticipatie zit dan ook een ervaringsdeskundige die meedenkt bij initiatieven. Zo heeft een ervaringsdeskundige waardevolle adviezen gegeven over de publiekscampagne Samen Beslissen.
Het ziekenhuis heeft daarnaast een patiëntenpanel: “De meedenkers van het Deventer Ziekenhuis”.
Toolbox
Het uitzetten van digitale vragenlijsten en ervaringsdeskundigen is onderdeel van een toolbox met verschillende instrumenten die de zorgprofessional kan helpen in de samenwerking met een patiënt.