Aan de slag

Hoe zetten we vanuit Tijd voor Verbinding in op leren van elkaar voor een verbetering van patiëntveiligheid?

  • leer en verbeternetwerken op de drie thema's die zich richten op een gezamelijk doel op subthema's.
  • ambassadeurs patientveiligheid die patiëntveiligheid in hun ziekenhuis aanjagen 
  • leidinggevenden, managers en bestuurders die faciliteren.

Op deze pagina vind je meer informatie over hoe jij hieraan kunt bijdragen: 

  • Je kunt meedoen aan de bestaande netwerken (ambassadeurs en leer- en verbeternetwerken op thema). Meer informatie hierover vind je hieronder.
  • Daarnaast vind je verderop handige tools en handvatten om zelf aan de slag te gaan. Daarvoor kun je ook doorklikken voor tools per thema.

Zelf aan de slag

Ondersteunend materiaal in deze toolkit kan je helpen om binnen je organisatie aandacht te vragen voor patiëntveiligheid. Stimuleer anderen om een bezoek te brengen aan onze website, waar zorgprofessionals kunnen leren van inspirerende voorbeelden uit andere zorginstellingen.

In de toolkit vind je: 

    • Tijd voor Verbinding corporate story: waarom doen we wat we doen. 
    • Beelden die je kan gebruiken voor websites, nieuwsbrieven en social media posts. 
    • PDF van posters/advertenties. 
    • Een standaard powerpointpresentatie over het programma.
    • Een invulbaar werkdocument om met je team je verbeterstap concreet te maken.

Download hier de toolkit.

 

Welke acties kun je organiseren? Enkele voorbeelden uit eerdere weken van de patiëntveiligheid ter inspiratie: 

  • De Raad van Bestuur, verpleegkundige, staf en cliëntenraad lopen gezamenlijk een aantal veiligheidsrondes; de afdelingen die zij bezoeken krijgen een TvV-kletspot. Lees hier meer over deze actie.
  • Woordwolken: medewerkers kunnen deze hele week 2 woordwolken vullen via een link op het intranet. Gevraagd wordt: Waar ben je trots op met betrekking tot de patiëntenzorg (op jouw afdeling)? Welke mogelijkheden zie jij voor het verbeteren van de patiëntveiligheid (op jouw afdeling)? De afdeling K&V verwerkt dit in een woordwolk. 
  • Elke dag een lunchbijeenkomst met een thema zoals Multidisciplinair Gesprek (MDG) met de patiënt, menselijke factoren bij patiëntveiligheid, antistolling, patiënttevredenheid voor de palliatieve patiënt.
  • Gluurmuur waarop verbetertrajecten worden gepresenteerd. Aan de hand van criteria stelt een jury een winnaar vast. Daarnaast gaan deelnemers ook op bezoek bij de afdelingen van de verbetertrajecten.  
  • Spel organiseren: vraag op een ludieke manier aandacht voor veiligheid. Denk bijvoorbeeld aan 'Raad het geluid', waarbij men een geluid kan raden passend bij het thema, bv. persoonlijke hygiëne van medewerkers tijdens werk.
  • Infostand opzetten in de centrale hal van de zorginstelling met vertegenwoordiging vanuit de cliëntenraad die het gesprek aangaan over allerlei thema's, bijvoorbeeld ‘Veilige zorg: daar zorgen we samen voor!’. 
  • Verbetermarkt: een (mid)dag samen leren en inspireren waarbij je verschillende activiteiten combineert, zoals een workshop, bezoek aan een afdeling, veiligheidsrondes of een minisymposium.

Een combinatie van bovenstaande activiteiten maakt je themaweek nog krachtiger. Zo kun je nog meer en breder aandacht vragen voor patiëntveiligheid, over alle afdelingen heen. Denk daarbij verder dan een activiteit, bijv. door dagelijks een bericht of thema op intranet te delen.

Als je zelf een aanvullend idee hebt, laat het ons dan weten!

  • Interactieve workshops Safety-II/Multidisciplinair gesprek, zowel voor eigenaarhouders Kwaliteit & Veiligheid of zorgverleners.

  • Spreken op een evenement of congres rondom patiëntveiligheid
    Wil je specialistische kennis rondom Safety-II en patiëntveiligheid in huis halen? Ons team vertelt graag over onze missie en deelt praktijkvoorbeelden om anderen te inspireren.

  • Verbindingen leggen met andere zorginstellingen 
    Het wiel hoef je niet altijd zelf uit te vinden. Onze netwerkbouwers zijn actief in ziekenhuizen en zelfstandige klinieken en brengen initiatiefnemers graag bij elkaar om van elkaar te leren.
  • De leer- en verbeternetwerken helpen je op weg met jouw specifieke vraag op een van de drie thema's: antistollingszorg, kwetsbare ouderen en het multidisciplinair gesprek. Samen met andere ziekenhuizen ga je aan de slag en leer je van elkaar. Tijd voor Verbinding is ondersteunend.

Ben je benieuwd naar deze mogelijkheden of wil je eens sparren met een van onze netwerkbouwers of veiligheidsadviseurs? Neem gerust contact op.

In de praktijk weten we vaak wel wat we willen veranderen op de werkvloer, maar niet hoe we dat moeten doen. Dit stappenplan is een hulpmiddel om aan de slag te gaan. Hiermee zorg je voor verandering binnen je team en weet je die verandering ook nog eens te behouden.

Dit stappenplan en de infographic zijn ontwikkeld door het initiatief KwaliTIJD: een samenwerking tussen Zorgevaluatie & Gepast Gebruik (ZE&GG) en Vereniging Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland (V&VN).

Aan de slag met het Safety-II gedachtegoed

Leiderschap is een belangrijke randvoorwaarde voor het voeren van een effectief multidisciplinair gesprek.
Hierbij enkele tips en tricks voor medewerkers Kwaliteit & Veiligheid om leiderschap aan zorgverleners te
geven.

Bij Learning from Excellence (LFE) leren medewerkers samen van excellent werk in de alledaagse zorg. Dit doen ze via een laagdrempelig interprofessioneel meldsysteem, om zo onderling werk dat (opvallend) goed gaat meer expliciet te waarderen en er ook interprofessioneel van te leren. Iedereen kan een melding maken over iedereen: medisch specialisten, verpleegkundigen, schoonmakers, beveiligers, management, baliemedewerkers etc.

Essentieel voor het multidisciplinair gesprek is een leeromgeving met psychologische veiligheid.

  • Bekijk de animatie open en veilig teamklimaat (LUMC)
  • Kenmerken veiligheid in multidisciplinaire teams:
    - Samenwerking tussen afdelingen
    - Samenwerking binnen afdelingen
    - Goede wisseling van diensten
    - Hoge meldingsfrequentie van fouten
    - Niet-straffende reactie op fouten
    - Open communicatie over fouten
    - Feedback en leren van fouten
    - Verwachtingen en acties van leidinggevenden zijn duidelijk
    - Steun vanuit het management
    - Adequate personele bezetting
    - Algemene perceptie van patiëntveiligheid

Meer weten over dit thema? Bekijk dan de webinar met Joriene Beks over psychologische veiligheid.

 

 

 

 

Toestemming plaatsen cookies

Deze website maakt gebruik van functionele, statistische en social media & overige cookies. Als je wilt aanpassen welke cookies en scripts gebruikt mogen worden, dan kun je hieronder jouw instellingen wijzigen.

Meer informatie is beschikbaar in de privacy- en cookiestatement.