Aan de slag

Hoe zetten we vanuit Tijd voor Verbinding in op leren van elkaar voor een verbetering van patiëntveiligheid? En hoe kun jij hieraan bijdragen?

  • bestaande leer en verbeternetwerken op de drie thema's richten zich op een gezamelijk doel, waarbij deelnemers werken aan hun eigen doelen. 
  • ambassadeurs patientveiligheid die patiëntveiligheid in hun ziekenhuis aanjagen.
  • leidinggevenden, managers en bestuurders die faciliteren.

Op deze pagina vind je meer informatie over hoe jij hieraan kunt bijdragen. Daarnaast vind je verderop handige tools en handvatten om zelf aan de slag te gaan. Daarvoor kun je ook doorklikken voor tools per thema.

Aan de slag met een thema

Zelf aan de slag

Ondersteunend materiaal in deze toolkit kan je helpen om binnen je organisatie aandacht te vragen voor patiëntveiligheid. Stimuleer anderen om een bezoek te brengen aan onze website, waar zorgprofessionals kunnen leren van inspirerende voorbeelden uit andere zorginstellingen.

In de toolkit vind je: 

    • Tijd voor Verbinding corporate story: waarom doen we wat we doen. 
    • Beelden die je kan gebruiken voor websites, nieuwsbrieven en social media posts. 
    • PDF van posters/advertenties. 
    • Een standaard powerpointpresentatie over het programma.
    • Een invulbaar werkdocument om met je team je verbeterstap concreet te maken.

Download hier de toolkit.

 

  • Word lid van de LinkedIn groep ambassadeurs, waar je makkelijk andere vakgenoten kunt benaderen. 
  • Gebruik deze video over vakmanschap, vertrouwen en verbinding om met je collega's in gesprek te gaan.

Hieronder vind je inspirerende voorbeelden van acties uit eerdere weken van de patiëntveiligheid én algemene tips voor het organiseren van de Week van de Patiëntveiligheid.

  • De Raad van Bestuur, verpleegkundige, staf en cliëntenraad lopen gezamenlijk een aantal veiligheidsrondes; de afdelingen die zij bezoeken krijgen een TvV-kletspot. Lees hier meer over deze actie. 
  • Managers gaan in gesprek op de afdelingen, na een uitvraag waar men trots op is als het gaat om patiëntveiligheid. Initiatiefnemers krijgen een ‘echte’ duim. 
  • De week inrichten met een programma, waarbij iedere dag een thema uitgelicht wordt met een podcast, sketch en inspiratiesessie. Hiervoor is een eigen (ludieke) Youtube en Spotify playlist gemaakt vanuit het ziekenhuis. Door humor en laagdrempeligheid laat het ziekenhuis zien dat patiëntveiligheid iets van iedereen is. Een voorbeeld sketch is hier te zien en de aankondiging via intranet is hier te lezen ter inspiratie.
    Contactpersoon: Fleur Bominaar via kwaliteit@treant.nl.
  • Woordwolken: medewerkers kunnen deze hele week 2 woordwolken vullen via een link op het intranet. Gevraagd wordt: Waar ben je trots op met betrekking tot de patiëntenzorg (op jouw afdeling)? Welke mogelijkheden zie jij voor het verbeteren van de patiëntveiligheid (op jouw afdeling)? De afdeling K&V verwerkt dit in een woordwolk.  
  • Elke dag een lunchbijeenkomst met een thema zoals Multidisciplinair Gesprek (MDG) met de patiënt, menselijke factoren bij patiëntveiligheid, antistolling, patiënttevredenheid voor de palliatieve patiënt. 
  • Gluurmuur waarop verbetertrajecten worden gepresenteerd. Aan de hand van criteria stelt een jury een winnaar vast. Daarnaast gaan deelnemers ook op bezoek bij de afdelingen van de verbetertrajecten.   
  • Spel organiseren: vraag op een ludieke manier aandacht voor veiligheid. Denk bijvoorbeeld aan 'Raad het geluid', waarbij men een geluid kan raden passend bij het thema, bv. persoonlijke hygiëne van medewerkers tijdens werk. 
  • Infostand opzetten in de centrale hal van de zorginstelling waar je in gesprek gaat over allerlei thema's, bijvoorbeeld ‘Veilige zorg: daar zorgen we samen voor!’. In sommige ziekenhuizen wordt hierbij ook de cliëntenraad vertegenwoordigt bij de stand. De infostand is toegankelijk voor alle medewerkers. 
  • Organiseer een Kwaliteit & Veiligheid café waar ruimte is voor presentaties, workshops etc. Dit kan ook in de vorm van online bijeenkomsten op een vast moment, waarbij succesvolle initiatieven gepresenteerd worden om andere (verpleeg)afdelingen te inspireren.  
  • Verbetermarkt: een (mid)dag samen leren en inspireren waarbij je verschillende activiteiten combineert, zoals een workshop, bezoek aan een afdeling, veiligheidsrondes of een minisymposium. 
  • Een symposium met als thema patiëntveiligheid organiseren, samen met andere instellingen in de regio. In de editie van Limburgse ziekenhuizen in 2023 werden verschillende initiatieven op 4 onderwerpen gedeeld. Deelnemers gingen daarover met elkaar het gesprek aan. Bekijk hier de voorbeeld uitnodiging van regio Limburg in 2023.

Uit deze voorbeelden kun je inspiratie halen. Maar hoe pak je de organisatie nu handig aan? We hebben een aantal algemene tips verzameld voor een goede voorbereiding en aanpak. Download deze hier.

  • Interactieve workshops Safety-II/Multidisciplinair gesprek, zowel voor eigenaarhouders Kwaliteit & Veiligheid of zorgverleners.

  • Spreken op een evenement of congres rondom patiëntveiligheid
    Wil je specialistische kennis rondom Safety-II en patiëntveiligheid in huis halen? Ons team vertelt graag over onze missie en deelt praktijkvoorbeelden om anderen te inspireren.

  • Verbindingen leggen met andere zorginstellingen 
    Het wiel hoef je niet altijd zelf uit te vinden. Onze netwerkbouwers zijn actief in ziekenhuizen en zelfstandige klinieken en brengen initiatiefnemers graag bij elkaar om van elkaar te leren.
  • De leer- en verbeternetwerken helpen je op weg met jouw specifieke vraag op een van de drie thema's: antistollingszorg, kwetsbare ouderen en het multidisciplinair gesprek. Samen met andere ziekenhuizen ga je aan de slag en leer je van elkaar. Tijd voor Verbinding is ondersteunend.

Ben je benieuwd naar deze mogelijkheden of wil je eens sparren met een van onze netwerkbouwers of veiligheidsadviseurs? Neem gerust contact op.

In de praktijk weten we vaak wel wat we willen veranderen op de werkvloer, maar niet hoe we dat moeten doen. Dit stappenplan is een hulpmiddel om aan de slag te gaan. Hiermee zorg je voor verandering binnen je team en weet je die verandering ook nog eens te behouden.

Dit stappenplan en de infographic zijn ontwikkeld door het initiatief KwaliTIJD: een samenwerking tussen Zorgevaluatie & Gepast Gebruik (ZE&GG) en Vereniging Verpleegkundigen en Verzorgenden Nederland (V&VN).

Aan de slag met het Safety-II gedachtegoed

Leiderschap is een belangrijke randvoorwaarde voor het voeren van een effectief multidisciplinair gesprek.
Hierbij enkele tips en tricks voor medewerkers Kwaliteit & Veiligheid om leiderschap aan zorgverleners te
geven.

Bij Learning from Excellence (LFE) leren medewerkers samen van excellent werk in de alledaagse zorg. Dit doen ze via een laagdrempelig interprofessioneel meldsysteem, om zo onderling werk dat (opvallend) goed gaat meer expliciet te waarderen en er ook interprofessioneel van te leren. Iedereen kan een melding maken over iedereen: medisch specialisten, verpleegkundigen, schoonmakers, beveiligers, management, baliemedewerkers etc.

Essentieel voor het multidisciplinair gesprek is een leeromgeving met psychologische veiligheid.

  • Bekijk de animatie open en veilig teamklimaat (LUMC)
  • Kenmerken veiligheid in multidisciplinaire teams:
    - Samenwerking tussen afdelingen
    - Samenwerking binnen afdelingen
    - Goede wisseling van diensten
    - Hoge meldingsfrequentie van fouten
    - Niet-straffende reactie op fouten
    - Open communicatie over fouten
    - Feedback en leren van fouten
    - Verwachtingen en acties van leidinggevenden zijn duidelijk
    - Steun vanuit het management
    - Adequate personele bezetting
    - Algemene perceptie van patiëntveiligheid

Meer weten over dit thema? Bekijk dan de webinar met Joriene Beks over psychologische veiligheid.

 

 

 

 

Toestemming plaatsen cookies

Deze website maakt gebruik van functionele, statistische en social media & overige cookies. Als je wilt aanpassen welke cookies en scripts gebruikt mogen worden, dan kun je hieronder jouw instellingen wijzigen.

Meer informatie is beschikbaar in de privacy- en cookiestatement.