Linda Daniels: ‘Bij het multidisciplinaire gesprek is het van belang dat de patiënt ook echt een gesprekspartner is’

26 oktober 2021

Linda Daniels is manager medisch-specialistische zorg bij Patiëntenfederatie Nederland. ‘Als manager van de Patiëntenfederatie heb ik het perspectief van de patiënt op veiligheid en kwaliteit uiteraard hoog in het vaandel staan.’

 Wat is jouw persoonlijke motivatie om je als bestuurder te verbinden aan het programma Tijd voor Verbinding?

‘Patiëntveiligheid klinkt vanzelfsprekend, maar dat is -ook in Nederland- helaas niet altijd het geval. Iedereen kent wel een verhaal waarin het is misgegaan in de zorg voor de patiënt. Zo’n gebeurtenis heeft een enorme impact op de patiënt en naaste omgeving. Daarom doen wij als Patiëntenfederatie mee aan het Programma Tijd voor Verbinding. Het doel is dat patiënten er altijd op moeten kunnen vertrouwen dat zorg veilig is vanuit het oogpunt van de patiënt. Dit is uniek en cruciaal in het programma. Het is niet voldoende dat alleen zorgprofessionals vanuit hun perspectief het onderwerp oppakken, daarbij hoort ook het perspectief van de patiënt. Patiëntperspectief ten aanzien van kwaliteit en veiligheid staat bij mij hoog in het vaandel. Daarom verbind ik me aan dit programma.’

Vakmanschap, verbinding en vertrouwen vormen de kern van het programma.  Hoe zie je dit in het kader van leiderschap?

‘De netwerkorganisatie Tijd voor Verbinding draagt bij aan de verbetering van de patiëntveiligheid. Samen met zorgprofessionals zoeken wij als patiënten naar bestaande en nieuwe manieren om de vermijdbare schade in de medisch specialistische zorg verder terug te dringen. We stimuleren en faciliteren het delen en uitwisselen van deze praktijkvoorbeelden om van elkaar te leren, geïnspireerd te worden, te innoveren en te verbeteren. Vertrouwen in het vakmanschap van de zorgprofessional is hierbij een eerste stap. Wat we hier als belangrijk element toevoegen is de verbinding van de patiënt en de zorgprofessional: dit laat zich bijvoorbeeld zien in duidelijke en gelijkwaardige communicatie. Met Tijd voor Verbinding maken we patiëntveiligheid als onderwerp bespreekbaar en ontwikkelen we mede activiteiten zoals kennisuitwisseling.’

Wat is jouw ervaring als bestuurder met onze thema’s?

‘De vier thema’s zijn goed gekozen vanuit patiëntperspectief. Zo zie ik dat het multidisciplinaire gesprek gelukkig steeds meer plaatsvindt: wat hierbij van belang is dat de patiënt in dit gesprek ook echt een gesprekspartner is. Dit vraagt om voorbereiding vanuit de patiënt. Dit ondersteunen wij met tools en opleidingen vanuit de patiëntenorganisaties. Maar, multidisciplinair is meer dan het gesprek tussen zorgverlener en patiënt in het kader van de behandeling. Het gaat ook over de samenwerking en afstemming tussen zorgverleners onderling. In het programma kunnen we dit goed bij elkaar brengen.’

Wanneer is het programma Tijd Voor Verbinding volgens jou een succes?

‘Het programma is een succes als potentieel vermijdbare schade en sterfte in de medische zorg tot nul is gedaald. Ik realiseer me dat dit een streven is. Het is evenwel van belang om op het allerhoogste in te zetten. We spreken immers over de kern van de gezondheidszorg, namelijk patiëntveiligheid.’

Toestemming plaatsen cookies

Deze website maakt gebruik van functionele, statistische en social media & overige cookies. Als u wilt aanpassen welke cookies en scripts gebruikt mogen worden, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Meer informatie is beschikbaar in de privacy- en cookiestatement.