In het kort
Waar voorheen procedures en protocollen het uitgangspunt waren bij accreditatie is de focus sinds 2019: patiënt en familie. Om hier mede vorm aan te geven, hebben team Gastvrijheid (onderdeel stafbureau RvB) en afdeling Kwaliteit & Veiligheid (K&V) de handen ineengeslagen en een inspiratiebijeenkomst georganiseerd waar medewerkers, van ondersteunend personeel tot zorgprofessionals, hun ervaring en passie delen over patiëntparticipatie. Dit alles in een leuke, ludieke en unieke setting van een fictief restaurant.
In het fictieve restaurant nemen deelnemers plaats aan één van de tafels: voorgerecht, hoofdgerecht, bijgerecht, nagerecht en kindermenu met aan elke tafel een bijpassend gerecht. Elke tafel is het decor van uitwisseling en brainstorm over het ‘gerecht’. De deelnemers gaan in gesprek en delen hun kennis en expertise met elkaar. Input voor deze gesprekken zijn de diverse onderdelen op de menukaart, die na een sessie wordt aangevuld met nieuwe vormen van patiëntparticipatie. De menukaart is dus een ‘levend document’. Na tien minuten worden ‘gasten’ verzocht plaats te nemen bij een nieuw gerecht, zodat overal kort geproefd kan worden van de menukaart patiëntparticipatie. De tafelheren- en dames van K&V en team Gastvrijheid begeleiden de gesprekken.
|
 |
Na de eerste ronde in 2019 is in april 2022 opnieuw een inspiratiesessie georganiseerd voor een update van de menukaart; passend bij de PDCA-cyclus (Plan-Do-Check-Act). Mogelijk dat in de toekomst de inspiratiesessie jaarlijks terugkomt.
“Creatief en erg gaaf vormgegeven. Inspirerend, samen doen en delen. Laten we vasthouden en voortzetten wat we hier doen. En… hier nog een groter publiek voor warm maken.”
Menukaart patiëntparticipatie
De menukaart geeft op een toegankelijke manier invulling aan het beleidsdocument patiëntparticipatie. Alle initiatieven op de menukaart zijn in samenspraak met patiënten (door)ontwikkeld. De verspreiding van de menukaart en vervolgacties zijn een samenspel tussen het team Gastvrijheid en afdeling Kwaliteit & Veiligheid. Beide afdelingen gebruiken de menukaart op verschillende momenten binnen de organisatie waardoor medewerkers op diverse momenten bewust gemaakt worden van patiëntparticipatie en de meerwaarde.
