De doelen en randvoorwaarden voor het multidisciplinair gesprek 

Het multidisciplinair gesprek (MDG) draagt bij aan patiëntveiligheid en kwaliteit van zorg door structureel te reflecteren op de zorg en te leren van de dagelijkse praktijk.

Iedereen kan een multidisciplinair gesprek voeren, of je nu verpleegkundige, planner of medisch specialist bent. In dit artikel lees je meer over wat je ermee kunt bereiken en wat hiervoor nodig is.

Welke doelen dient het MDG? 

Dit gesprek kan verschillende doelen dienen en wordt multidisciplinair gehouden, bij voorkeur met de patiënt. Mogelijke doelen zijn: 

  • Middel om kwaliteit bespreekbaar te maken en nieuwe inzichten te delen zoals over patiëntparticipatie & Safety-II. 
  • Werken aan kwaliteit wordt het nieuwe ‘normaal’. Het wordt onderdeel van je werk en iets van iedereen. 
  • Kwaliteitsverbetering wordt meer geïntegreerd in het dagelijkse werk. 
  • Vergroten werkplezier door meer betrokkenheid op alle niveaus in de organisatie en stroomlijnen van processen. 
  • Behoud van personeel. 
  • Zeggenschap vergroten. 

Wat zijn randvoorwaarden om dit mogelijk te maken? 

In de praktijk krijgt het multidisciplinaire gesprek op verschillende manieren vorm: een dagstart, een kwaliteitsbespreking en teamreflecties zijn daarvan mooie voorbeelden. Ada van den Bos, veiligheidsadviseur bij Tijd voor Verbinding, noemt een psychologisch veilige cultuur een belangrijke basisvoorwaarde voor het multidisciplinaire gesprek. Leidinggevenden kunnen hier een belangrijke rol in spelen. Onder andere door zichzelf kwetsbaar op te stellen, tijd te faciliteren voor deze momenten en collega's uit te nodigen tot ‘speak up’. Collega’s belonen als er iets gezegd wordt is hier ook een onderdeel. Wil je meer weten over psychologische veiligheid? Kijk dan ons webinar terug.

Met experts hebben we gezocht naar randvoorwaarden die belangrijk zijn om het multidisciplinaire gesprek mogelijk en tot een succes te maken. Dit zijn: 

  • Draagvlak van het middenmanagement (afdelingshoofden, managers e.d.) 
  • ‘PDCA-cyclus’: leg acties die voortkomen uit een gesprek vast in een PDCA-cyclus.
  • Zorg voor een gedegen voorbereiding & follow-up én nazorg bij bijv. een teamtraining. 
  • Heb niet alleen aandacht voor ‘het praten’ zelf, maar ook voor de opvolging van verbetermaatregelen. 
  • Zorg dat het concreet tot verbeteringen leidt. Begin heel klein, een verbetering hoeft niet altijd wereldschokkend te zijn.
  • Iedereen doet mee! Zoek naar integratie in de dagelijkse patiëntenzorg, zoals een overdracht, zodat het ‘standaard’ in je werk zit. 
  • Begin met mensen die het wel willen, zoek daarna aandacht voor de laatste personen die minder intrinsiek gemotiveerd zijn.  
  • Integreren in een bestaande structuur, zoals een overdracht. Een reflectie op hoe de dag verliep, gaat om wat kunnen we leren van vandaag, wat ging er goed en wat kon er beter? 

Wil je zelf starten met het multidisciplinair gesprek (MDG) of dit uitbreiden? Op onze Aan de slag pagina vind je een handig stappenplan om het multidisciplinair gesprek ook structureel in jouw organisatie in te zetten.  

 

 

Toestemming plaatsen cookies

Deze website maakt gebruik van functionele, statistische en social media & overige cookies. Als je wilt aanpassen welke cookies en scripts gebruikt mogen worden, dan kun je hieronder jouw instellingen wijzigen.

Meer informatie is beschikbaar in de privacy- en cookiestatement.