Carla Veldkamp: ‘Er zijn veel mooie voorbeelden van goede zorg, maar ze verspreiden zich soms maar langzaam’

19 oktober 2021

Deze keer aan het woord: Carla Veldkamp, expert Multidisciplinair Gesprek. Carla is manager Kwaliteit, Veiligheid en Verantwoording in het Canisius-Wilhelmina Ziekenhuis (CWZ) te Nijmegen.

Wat is jouw persoonlijke motivatie om je als expert te verbinden aan het programma Tijd voor Verbinding?
‘Er zijn zo veel mooie voorbeelden van hoe het kan in de zorg. Van bijvoorbeeld een vakgroep die met veel succes een wekelijks leermoment heeft ingebouwd tot patiënten die worden betrokken bij projecten, beleid en hun eigen zorg. Toch zien we dat deze goede voorbeelden zich soms maar langzaam verspreiden. Ik wil graag ambassadeur zijn, mede door ervoor te zorgen dat we weten waar het erom hangt en welke randvoorwaarden we moeten creëren om voorbeelden goed te laten landen.’

Wat is jouw ervaring met het multidisciplinaire gesprek? Waarom vind je het een belangrijk thema?
‘Zorgverleners zijn vaak zeer gemotiveerd om hun vak te verbeteren. Zij vinden reflectie daar ook bij horen, maar dat moet meestal tussendoor terwijl het al druk is. Vanuit mijn werk zie ik hoe belangrijk het is om hiervoor een moment in te bouwen in de routine. Zodat anderen ook echt belangstelling hebben voor wat er gezegd wordt en dat er waardering is voor het werk. Er is tegenwoordig ook heel veel informatie te halen uit EPD’s, deze informatie kan een grote rol spelen en verdieping geven.’

Wanneer is het programma Tijd voor Verbinding geslaagd?
‘Wat mij betreft is het programma geslaagd als we concrete resultaten hebben bereikt. Voor het multidisciplinaire gesprek zou dat voor mij zo zijn als er in de ziekenhuizen in alle eenheden een reflectie plaatsvindt waarbij tenminste medisch specialisten, verpleegkundigen en managers aanwezig zijn en het liefst ook met betrokkenheid van de patiënt. In zo’n reflectie moet worden gekeken naar de uitkomsten van indicatoren, maar ook incidenten, calamiteiten, prospectieve risico inventarisaties, wachttijden, patiëntervaringsonderzoeken etc. Vervolgens kunnen uitkomsten worden omgezet in verbeteringen voor de zorg. Ik hoop dat we nog veel meer kunnen bereiken, maar dit is voor mij wel het hart.’

Toestemming plaatsen cookies

Deze website maakt gebruik van functionele, statistische en social media & overige cookies. Als u wilt aanpassen welke cookies en scripts gebruikt mogen worden, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Meer informatie is beschikbaar in de privacy- en cookiestatement.