Workshop 21

Opbrengsten
onderzoek: Dagelijkse
visite met de patiënt.
Samen leren en leren
van elkaar op de afdeling
kindergeneeskunde.  

Door:
Annet van Harten

Achtergrond:
In ons actieonderzoek stond de vraag centraal “hoe kunnen we dagelijks leren van praktijkvariatie in de visite” 

Er was wat scepsis bij aanvang het onderzoek (“weer een tijdrovend onderzoek” en “wat een vage aanpak dat actieonderzoek”), maar na de eerste observatieronde was die verdwenen. Binnen een jaar had het team tot haar eigen verbazing vele verbeteringen doorgevoerd. Zij constateerden dat alles wat ze geleerd en verbeterd hadden kwam doordat ze als interprofessioneel team (inclusief ouders) meer begrip hadden gekregen van de verschillen in elkaars beleving en prioriteiten, en doordat ze gezamenlijk de verbeteringen hadden opgepakt. 

Inmiddels is het team gestart met een vervolgonderzoek waarin ze met elkaar onderzoeken hoe ze in de dagelijkse gang van zaken kunnen blijven leren, ook bij vele personele wisselingen, op een manier die ook haalbaar is zonder dat er een externe actieonderzoeker ter beschikking staat.

In de lezing vertellen we meer over wat in de aanpak cruciaal was en wat er nu “Safety II” was aan de vraagstelling en de aanpak.

Download de presentatie

Toestemming plaatsen cookies

Deze website maakt gebruik van functionele, statistische en social media & overige cookies. Als je wilt aanpassen welke cookies en scripts gebruikt mogen worden, dan kun je hieronder jouw instellingen wijzigen.

Meer informatie is beschikbaar in de privacy- en cookiestatement.