Hoe geef je patiënt en naasten een stem? Groene Hart Ziekenhuis

Multidisciplinair gesprek Multidisciplinair gesprek met de patiënt  |  Betrekken van de patiënt
Instellinginformatie Perifeer ziekenhuis | Groene Hart Ziekenhuis

‘Vanuit mijn professionele rol en vanuit de rol van patiënt en vanuit ‘wie ik ben’, zie ik de noodzaak in betrekken van de patiënt en naasten bij de behandeling. De patiënt een stem geven door oprecht te horen en zien.’

Vanuit die gedachte werkt Willeke Mayenburg, programmaleider ‘Patiënt als Partner’, bij het Groene Hart Ziekenhuis (GHZ).

In het kort

Aanleiding

Willeke: ‘Het onderwerp heeft mij altijd bezig gehouden. Toen ik als verpleegkundige werkzaam was, had ik hiervoor aandacht en betrok de patiënt en naasten erbij. Dit was toen nog niet zo vanzelfsprekend.

De aandacht hiervoor komt vanuit mijn verleden. Mijn vader is op 48-jarige leeftijd overleden en daar zijn destijds ‘fouten’ gemaakt in de nazorg. Achteraf is het duidelijk geworden dat er informatie niet is gedeeld met mijn ouders, zodat ze de kans is ontnomen om mee te denken en te beslissen in het behandelplan. Dit heeft impact gehad op ons als gezin.

Tijdens mijn eigen ziek-zijn hebben mijn naasten een positieve ervaring gekregen door ‘een stem te krijgen’ in het behandelplan. Ze werden continu op de hoogte gesteld, konden meedenken en meebeslissen en daarvoor voelden ze zich gehoord, gezien en gesterkt.’

Toepassing

Willeke laat haar ervaringen terugkomen in workshops en trainingen onderbouwd met onder andere communicatievaardigheden. Deelnemers krijgen zo inzicht en worden zich er bewust van op welke wijze je oprecht verbinding maakt met de patiënt en naasten. Eerst begrijpen en dan begrepen worden en inzien dat communicatie niet alleen uit taal bestaat.

In het GHZ zijn diverse initiatieven om de patiënt en naasten een stem te geven. Zo zijn er o.a. spiegelgesprekken, feedback-kaarten te geven, mantelzorgers te betrekken bij de zorg en een folder gericht op hoe je voor te bereiden op de artsenvisite.

Inspiratie

  • Het horen en zien van de patiënt en naasten werkt inspirerend omdat het herkenbaar is uit de praktijk en direct toepasbaar.
  • Werken vanuit je hart: zorgprofessionals die openstaan voor meer diepgang in de communicatie en op deze wijze oprecht verbinding maken met de patiënt en naasten.
  • Het oprecht gehoord en gezien worden, geeft patiënten en naasten gevoel van vertrouwen en veiligheid.
  • Verhoging van patiënttevredenheid en voldoening voor patiënt als professional, draagt bij aan werkplezier en veiligheid.

Tips & Tricks

  • Zorgprofessionals inzicht geven en bewustwording creëren waaruit de randvoorwaarden bestaan om te komen tot een inhoudelijk optimaal gesprek.
  • Het vraagt verandering in houding en gedrag; dat kost tijd en energie.

Contactpersonen

Willeke Mayenburg
Willeke Mayenburg
Programmaleider ‘Patiënt als Partner’

Toestemming plaatsen cookies

Deze website maakt gebruik van functionele, statistische en social media & overige cookies. Als je wilt aanpassen welke cookies en scripts gebruikt mogen worden, dan kun je hieronder jouw instellingen wijzigen.

Meer informatie is beschikbaar in de privacy- en cookiestatement.