In het kort
In nauwe samenwerking met onderwijskundigen ontwikkelde het JBZ een scholingsprogramma voor diverse disciplines. Het ziekenhuis startte met het definiëren van doelstellingen. Uitgangspunten hierbij:
- Wat moeten zorgverleners echt weten?
- Wat is basiskennis?
- Wat moeten zorgverleners in acute situaties weten en wat moeten zij dus snel kunnen opzoeken?
Vanuit deze afwegingen zijn acht doelstellingen voor artsen en acht doelstellingen voor verpleegkundigen en ondersteunende medewerkers opgesteld. Deze doelstellingen zijn zowel geformuleerd op inhouds- als procedureel niveau en gaan vooral over signaleren, werkwijze en handelen.
Vanuit deze afwegingen zijn acht doelstellingen voor artsen en acht doelstellingen voor verpleegkundigen en ondersteunende medewerkers opgesteld. Deze doelstellingen zijn zowel geformuleerd op inhouds- als procedureel niveau en gaan vooral over signaleren, werkwijze en handelen.
Scholingsinitiatieven
Aan de hand van de doelstellingen zijn een aantal scholingsinitiatieven ontwikkeld:
- Voor de arts/arts-assistent, physician assistant (PA), verpleegkundig specialist (VS) zijn aan de bestaande voorschrijftoets (self-assessment) antistollings-gerelateerde vragen toegevoegd. Ter verdieping kan een e-learning worden gevolgd, gebaseerd op casuïstiek en gebruikmakend van de antistollingsprotocollen.
- Voor de verpleegkundige, apotheekassistent en ondersteunende medewerker (zoals apothekersassistenten, anesthesie-, radiologie-, lab-, trombosedienst en MDL- medewerkers) is een scholingscyclus opgezet met 4x per jaar een informatiebijeenkomst over antistolling op basis van open inschrijving. Daarnaast heeft JBZ van het Maxima Medisch Centrum de e-learning voor verpleegkundigen over (inhoudelijke) antistollingszorg overgenomen en aangepast aan de eigen situatie. De e-learning kan ter verdieping worden gevolgd.
- Afdelingen kunnen extra klassikale scholing aanvragen. Zie hier en hier. Naar aanleiding van Veilig Incident Meldingen (VIM) kan proactief worden ingezet op gerichte bijscholing.
Verbetering protocollen
De vindbaarheid en leesbaarheid van de antistollingsprotocollen zijn verbeterd door:
- toevoeging van stroomschema’s
- informatie op het intranet: een ‘Antistolling startpagina’
- de vertaling van de protocollen in een zakkaartjes-app
In scholingen wordt structureel aandacht besteed aan de protocollen: hoe vind je snel wat je nodig hebt?