‘Beelden aan bed’ in het UMCU

Multidisciplinair gesprek  |  Multidisciplinair gesprek tussen zorgprofessionals

In het UMCU wordt gewerkt met een videoreflectieve methode voor het evalueren en optimaliseren van complexe zorgprocessen in multidisciplinaire en interprofessionele teams: ‘Beelden aan Bed’. Een belangrijk doel hierin is het vergroten en ondersteunen van het aanpassingsvermogen in de dagelijkse praktijk en de veerkracht van professionals. De methode ‘Beelden aan Bed’ is erop gericht om effectieve én veilige zorg te kunnen leveren. Door gebruik te maken van videoreflectie wordt bijgedragen aan inzichten in wat en waarom op dagelijkse basis goed gaat en wat om verbetering vraagt, ook wel ‘work-as-done’ genoemd. Dit is een belangrijke basis voor het multidisciplinaire gesprek.

In het kort

  • Waar in zorgopleidingen voor artsen en verpleegkundigen videobeelden vaak ten behoeve van trainingsdoeleinden worden gebruikt, past het UMCU ‘Beelden aan Bed’ op structurele basis toe in de dagelijkse praktijk in de samenwerking tussen zorgverleners onderling én samen met de patiënt. De focus of inhoud van deze aanpak is gebaseerd op wat het praktijkveld vraagt.
  • ‘Beelden aan Bed’ maakt gebruik van een specifieke methode, de zogenoemde VRE (video-reflexive ethnography). De opnamen in de praktijk worden bestudeerd. Door gezamenlijk te reflecteren (soms ook door patiënten), kunnen aanpassingen worden gedaan en kan het leerproces worden geactiveerd.
  • ‘Beelden aan Bed’ richt zich, naast het filmen en terugkijken van beelden van zorgprocessen in de dagelijkse praktijk, voornamelijk op het gezamenlijk reflecteren op de beelden. Er wordt multidisciplinair het gesprek gevoerd over samenwerking, zorgprocessen en uitkomsten.

Inspiratie

Bas de Vries is senior stafadviseur op de afdeling Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid. Hij merkt dat het werken met een ‘externe’ begeleider het beste werkt bij het reflecteren op de videobeelden.

Bas: ‘Het streven is om de methodiek over te dragen aan professionals zelf, maar in de praktijk is gebleken dat het fijn is om te werken met een externe begeleider. Deze persoon is gelegitimeerd om alle vragen te stellen en heeft vaak meer tijd voor een VRE-project.’

De verbeteringen worden gekozen en geprioriteerd puur op basis van wat de professionals (en soms dus ook patiënten) aangeven en werkbaar achten, vertelt Bas. ‘Er is ook wel eens een periode afgesproken als test, maar in de regel weten zorgprofessionals heel goed wat wel of niet gaat werken. Ik help wel in een opsomming en bespreek of het gepaste oplossingen zijn voor de meest aangegeven problemen tijdens de reflectie.’

Een verbetervoorstel wordt in korte bewoordingen opgesteld; wie gaat wanneer wat opleveren? ‘En dat dit geëvalueerd wordt, o.a. op veiligheid, is dan ook belangrijk’, aldus Bas.

Meer weten?

Website UMCU

Lees hier alles over de videoreflectieve methode. Op de website van UMC Utrecht zijn ook relevante documenten terug te vinden zoals het video-observatie protocol in UMCU. Je kunt ook contact opnemen met Bas de Vries, hij denkt graag mee!

Podcast

Luister naar de podcast ‘Kwaliteit van Zorg & Zo: Videoreflectie’ waarin Bas de Vries en Jolande van Luipen ingaan op de verbeteringen in de zorg middels het instrument videoreflectie. Wat houdt videoreflectie in en hoe pas je het instrument toe in de praktijk om te leren en te verbeteren?

Ambassadeur

Bas de Vries
Bas de Vries
Sr. stafadviseur Directie Kwaliteit van zorg en patiëntveiligheid

Toestemming plaatsen cookies

Deze website maakt gebruik van functionele, statistische en social media & overige cookies. Als u wilt aanpassen welke cookies en scripts gebruikt mogen worden, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Meer informatie is beschikbaar in de privacy- en cookiestatement.