Leerprogramma ‘leren door reflectie op de dagelijkse praktijk (Safety-II)’
In 2024 is twee keer een tweedaags leerprogramma georganiseerd. Hieraan deden 15 zorginstellingen met multidisciplinaire teams mee. Uitgangspunt was het leren door reflectie op de dagelijkse praktijk (Safety-II), waarbij de nadruk lag op de processen (Work as Done) en niet primair op de uitkomsten.
Het doel van het leerprogramma kwam voort uit de wens om ambassadeurs patiëntveiligheid te ondersteunen bij het vergroten van de beweging op patiëntveiligheid die de mens ziet als de oplossing voor veilige zorg, in plaats van het probleem.
Tijdens het leerprogramma stond Safety-II centraal, zodat alle deelnemers hierover dezelfde 'taal’ spraken. De deelnemers zijn op weg geholpen met kennis, inspiratie en praktische handvatten. Zij hebben een concreet plan van aanpak en afspraken gemaakt voor hun eigen instelling, ondersteund door leden van de Raad van Bestuur of management.
Mediatheek
In de mediatheek is voor iedere geïnteresseerde informatie te vinden over het ‘leren door reflectie op de dagelijkse praktijk’ (Safety-II), opgesplitst in kennis, inspiratie en praktische handvatten.
Gebruik mediatheek:
Filmpjes op You Tube en Vimeo hebben ondertiteling; deze zet je aan/uit in de menubalk direct onder het filmpje. Gaat een link naar een filmpje op Vimeo dan vraagt de website om een inlog, dit kan evt. met jouw eigen Google-account of je scrolt iets naar beneden onder het filmpje, daar vind je een download-optie.
Inzichtgevend
- Wat is local rationality? (duur 0:57 min)
- Hoe kun je incidenten duiden? (duur 4:00 min)
- Wat is hindsight bias? (duur 1:00 min)
- Wat is Safety-II? (duur 2:06 min)
- Principes van Safety-II gedachtegoed (duur 31:33 min)
- Wat is Restorative Just culture? (duur 4:07 min)
- Ted Talk psychologische veiligheid (duur 11:26 min)
- Uitleg Safety-II vanuit verpleegkundig perspectief (duur: 5:46 min)
- Work as imagined vs. Work as done (duur: 4:19 min)
Inspirerend
- Just a routine Operation (duur 13:33 min)
- Doen is de beste manier van denken (duur 2:44 min)
- Open en veilig werkklimaat (duur 1:39 min)
- Ted Talk patiënt tevredenheid of patiënt ervaring? (duur 17:19 min)
- KIZ safety special
Praktische toepassing
- Welke reflectiemethoden zijn er bij Safety-II? (duur 1:57 min)
- Hoe kun je een safety-II strategie in je ziekenhuis toepassen? (duur 2:35 min)
- Hoe doe je een kwaliteitsbespreking in de praktijk? (duur 10:47 min)
- Hoe ga je aan de slag met psychologische veiligheid? (duur 3:59 min)
- Hoe pas je videoreflectie toe? (duur 2:43 min)
- Hoe doe je een FRAM? (duur 1:57 min)
- Hoe vergroot je teamveerkracht (RAG-NL) (duur 2:43 min)
- Hoe doe je een multidisciplinair gesprek in de praktijk? (duur 4:27 min)
- Praktijkvoorbeeld: Learning Teams bij Alrijne
Praktijkvoorbeelden Safety-II
- Breaking the rules – Maastro
- 'Veilige Toediening Parenteralia' in Maastricht UMC+
- Zelfevaluatiegesprekken over kwaliteit en veiligheid in het Antoni van Leeuwenhoek ziekenhuis
- Leren op basis van vertrouwen in het Deventer Ziekenhuis
- Leren van de praktijk in Huid Medisch Centrum: rode draad van oprichting tot dagelijks werk
- Waarderend Auditen in het Máxima Medisch Centrum
- Safety-II toepassingen in het ASz
- Programma 'Leren van de dagelijkse praktijk' in Elisabeth-TweeSteden Ziekenhuis
- Net-werkt!: de Samenwerkende Algemene Ziekenhuizen (SAZ)
- Leren van de praktijk in het Zuyderland
- Leren van de praktijk in het LUMC
- Leren van de praktijk in het Amphia
Websites
- Website van Sidney Dekker
- Website Resilient Healthcare
- Website platform patiëntveiligheid
- Website ZonMw
- Website Functional Resonance
Literatuur
- Safety-II
- Medisch Contact 2014, Modern veiligheidsdenken
- ISQua, Resilient health care turning patient safety
- RPET, Erik Hollnagel 2019
- Nursing Outlook, A model of nursing as complex adaptive system
- Dekker 2017, Zero Vision-enlightenment and new religion
- Eurocontrol, From Safety I to Safety II
- Safety-II Albinusnet
- Problem with Safety-II, BMJ QS 2022
- Learning teams
- Human Error
- Just culture
- Reflecteren en leren
- Calamiteiten