Luister naar onze podcast over leren van de praktijk (Safety-II)

In de Tijd voor Verbinding Podcast praat onze verslaggever op locatie met professionals uit de medisch specialistische zorg en patiënten over ervaringen uit de praktijk. Daarbij staan vakmanschap, verbinding, vertrouwen en de mensen achter het verhaal centraal.

V.l.n.r.: Ilona van Es, Fleur Mutsaerts

We trappen de Tijd voor Verbinding Podcast af met een vierdelige serie over Leren van de praktijk (Safety-II). In deze serie worden verschillende praktijkvoorbeelden uit het veld uitgelicht. In de laatste afsluitende podcast gaan ziekenhuizen met elkaar in gesprek over vragen als 'welke ideeën zijn er over het toepassen van deze manier van kwaliteitsdenken?'.

In deze eerste aflevering bezoekt onze verslaggever het Amphia Ziekenhuis in Breda, waar het Safety-II gedachtegoed zich als een olievlek verspreidt. Hier wordt onder andere ingezet op de Functional Resonance Analyse Method (FRAM), een methode om alledaagse werkprocessen mee te analyseren. Protocollen lenen zich er niet voor om processen inzichtelijk te maken. De FRAM geeft inzicht in de knelpunten binnen een proces waarvan werd aangenomen dat het optimaal verliep.

In deze aflevering zijn aan het woord: Ilona van Es (adviseur Kwaliteit & Veiligheid), Fleur Mutsaerts (beleidsmedewerker Kwaliteit & Veiligheid), Pamela Hurkmans (verpleegkundig specialist), Dennis van Hamont (gynaecoloog) en Herbert van Wering (kinderarts).

V.l.n.r.: Pamela Hurkmans, Herbert van Wering, Dennis van Hamont

 

De Tijd voor Verbinding Podcast is ook te beluisteren via Apple Podcasts (iTunes), Google Podcasts, Spotify en Stitcher. Binnenkort volgen meer audioplatforms. Voeg ons toe aan uw favorieten en laat een review achter.

Toestemming plaatsen cookies

Deze website maakt gebruik van functionele, statistische en social media & overige cookies. Als u wilt aanpassen welke cookies en scripts gebruikt mogen worden, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Meer informatie is beschikbaar in de privacy- en cookiestatement.