Bijdragen aan kwaliteit van zorg met informatieverstrekking via sociale media

Tamara Aipassa is interventiecardioloog in het Zuyderland en fervent Twitteraar. Op haar website Hartverslag schrijft ze blogs en informeert ze patiënten over cardiologie-gerelateerde zaken. ‘Doordat ik discussies lees op sociale media, denk ik dat ik opener kan zijn in de spreekkamer en minder snel aannames doe.’

Tamara merkt zo’n drie a vier jaar geleden dat er op Twitter ‘hele interessante dingen gebeuren’ op cardiologievlak, vooral internationaal. ‘Het was in opkomst om ook echt medisch inhoudelijke zaken te bespreken. Patiëntcasussen, met name interventiecasussen, lenen zich goed voor Twitter omdat het voornamelijk plaatjes zijn. Met behulp van jargonafkortingen kan je wel een patiëntcasus bespreken binnen de limiet van 280 tekens.’

Zo gezegd, zo gedaan. Tamara plaatst een geanonimiseerde casus op Twitter nadat ze de lastige keuze maakt om een patiënt te dotteren. Daarop komen reacties van collega’s over de hele wereld. ‘Dat was heel tof, want het waren echt vooraanstaande namen in de cardiologiewereld die reageerden. Ik vond het fijn om hun argumenten te lezen en voelde me gesteund in hun antwoorden’, vertelt Tamara in 2020 aan RTL Nieuws. ‘Discussies in je eigen ziekenhuis zijn vaak voorspelbaar. Het is gaaf om te zien dat dankzij sociale media inzichtelijk wordt dat er meer wegen naar Rome leiden. Het verbreedt je horizon en er ontstaat een soort multidisciplinair gesprek XL. Dat draagt uiteindelijk ook bij aan de kwaliteitsverbetering in de zorg.’

Hartverslag
Behalve tweets, schrijft Tamara ook blogs op haar eigen website. Daarin kan ze meer nuance aanbrengen. ‘Er bestaan al hele goede informerende websites’, zegt ze, ‘maar ik kan bepaalde dingen wat luchtiger opschrijven. Artsen staan niet altijd even goed op de kaart. Het kan geen kwaad om te laten weten waar je tegenaan loopt, ook als mens. Irrationaliteit bijvoorbeeld heb ik ook. We moeten mensen daar niet altijd op afrekenen. Een heleboel dingen beslissen we op irrationale gronden. Een soort kwetsbaarheid vind ik mooi om in mijn blogs kwijt te kunnen. Het kan patiënten helpen om dingen bespreekbaar te maken die puur gevoelsmatig zijn.’

Tamara krijgt steeds vaker mensen in de spreekkamer die al op haar website hebben gekeken. ‘Ik denk dat het een voordeel is als een patiënt je al een beetje kent. Het voelt dan op de één of andere manier alsof je al meteen een bepaalde vertrouwensband hebt. Als dokter wil je mensen helpen om beter te worden. Vertrouwen helpt bij onderdelen daarvan zoals gedragsverandering, moeilijke keuzes maken en overdenkingen.’

Zorgprofessionals en sociale media
Hoewel de medische wereld volgens Tamara ‘soms heel conservatief’ is, ziet zij ook goede voorbeelden langskomen van ziekenhuizen die actief zijn op sociale media. Op Instagram bijvoorbeeld van de afdeling hartkatheterisatie van Radboudumc of de Intensive Care in Groningen. ‘Zij laten zien hoe het eruit ziet op de afdeling, dat kan je volgen op een hele laagdrempelige manier. Ik denk dat dit soort dingen maakt dat het voor mensen echt veel minder eng is om een ziekenhuis te bezoeken.’ Of het Twitter-account van NL_zorg dat iedere week door een andere zorgprofessional wordt beheerd: van militair arts tot mortuarium medewerker en van psychiater tot AIOS. ‘Het zijn hele verrassende en verschillende verhalen over de zorg die daar voorbij komen, met soms mooie uitkomsten door nieuw gelegde connecties.’

Tamara zelf is nu al een tijd de #snaxercise aan het promoten via sociale media, waarmee zij bewustzijn wil creëren over de schadelijkheid van te veel zitten op je gezondheid. ‘Hier komen leuke reacties op. Mensen sturen filmpjes, het is opgepikt door L1 en mijn werkgever heeft er een themaweek van gemaakt. Via sociale media kan je aandacht vragen voor jouw stokpaardje; dit is allemaal begonnen op Twitter.’ Binnen haar eigen domein probeert Tamara mensen iets bij te brengen. ‘Soms zeggen mensen dat er ‘alleen maar gekkies’ op Twitter zitten. ‘Dat vind ik juist een goede reden om tegenwicht te bieden aan desinformatie. Anders verlies je het per definitie.’

‘Het gebruik van sociale media onder zorgprofessionals kan zelfs bijdragen aan de verbetering van de kwaliteit en veiligheid van de zorg door informatieverstrekking’, denkt Tamara. ‘De tijd dat mensen ja en amen zeggen tegen de dokter ligt achter ons. Mensen willen vaak zelf snappen waar het over gaat, zelf invloed hebben. Dat is een goede ontwikkeling, maar dan moeten we er wel voor zorgen dat ze toegang hebben tot juiste informatie. Als mensen op verschillende plekken dezelfde en de juiste informatie meekrijgen, zullen ze eerder geneigd zijn het aan te nemen. Patiënten kunnen ook beter voorbereid naar het spreekuur komen, met goede vragen, waardoor je een waardevol gesprek kunt hebben.’

De netwerkorganisatie Tijd voor Verbinding heeft de ambitie om bij te dragen aan de verbetering van patiëntveiligheid in de medisch specialistische zorg. Samen met zorgprofessionals en patiënten zoeken we naar bestaande en nieuwe manieren om de vermijdbare schade in de medisch specialistische zorg verder terug te dringen. Bijvoorbeeld door het delen van praktijkvoorbeelden maar ook bijdragen aan kwaliteit en veiligheid van zorg door informatieverstrekking via sociale media.  

Het programma stimuleert en faciliteert het delen en uitwisselen van  praktijkvoorbeelden om van elkaar te leren, geïnspireerd te worden, te innoveren en te verbeteren. Vakmanschap, verbinding en vertrouwen zijn daarbij de uitgangspunten.

Wil je als zorgprofessional de voordelen van sociale media ontdekken? In Medisch Contact geeft Tamara tips & tricks.

Toestemming plaatsen cookies

Deze website maakt gebruik van functionele, statistische en social media & overige cookies. Als u wilt aanpassen welke cookies en scripts gebruikt mogen worden, kunt u hieronder uw instellingen wijzigen.

Meer informatie is beschikbaar in de privacy- en cookiestatement.